dilluns, 1 d’abril del 2019

No acotis el cap



He estat caminant tot el dia
en basses fangoses
 que em cobrien fins els genolls.
Em dolen les cames
com si les hagués ficades
dins d’una picadora de carn;
ha estat un dia atziac (collons!,
quin descobriment de paraula.
Amb ella ja puc formar: el festuc
en un atzucac atziac). Però em dic,
per auto-convèncer-me,  que
materialitzaré el sofriment en projectes
que, en tota probabilitat, no seran
més que idees que s’esfumen com el tabac
 i la vida, però que en la meva ment ressonen
com les campanes en el dissabte de festes.
—Els diners s’han de gastar— dic a la Maria
mentre aposto a la loteria, després de fer un cafè
fugint de la feina.

S’han publicat avui moltes mentides
i jo penso, enfilant la costa de la Caseta Blanca,
en un poema, sobre l’acceptació de la resta
de la vida en soledat, que no sé molt bé
com embastar. Però, de sobte, veig el Xaps
que alça amb dificultat grassa, la seva pota
per pixar sobre un manyoc de cables en un enfront
i llavors, el poema s’esvaeix i veig bombes explotant
sobre la mar, llamps esquerdant esquelets de paneres,
la ultradreta guanyant les pròximes eleccions. I el paro
amb un lleu toc de dits al culet (no ho faig mai) i el mano
continuar. I quan ens girem, passem davant d’una jubilada,
que entra al cotxe, mirant-me amb ulls adusts
com si jo fos el culpable que li haguessin cremat
la permanent, i que em fan acotar el cap. Però hi ha alguna
cosa que fa que la barbeta no toqui el pit i m’empenta
el  cap a la seva posició natural.
No reparo en el gest. Forma part del centenars
de gestos que s’escometen diàriament. Saludar,
treure’s un titi del nas, torcar-se el cul. Insignificant.

El dia s’ha allargat. La mar és al meu costat. Corro.
No sé perquè ho faig; les cames semblen
un fibló clavat als genolls. A l’spotify sona el CIA man
dels The Fugs (Tuli Kupferberg i Ed Sanders eren
poetes) i tot el que m’envolta, la mar plena de nàufrags,
la terra erma de primaveres, el cel infinit buit d’esperança,
malgrat tot el que m’envolta, se m’infla el pit
com en un personatge masculí d’un còmic dels seixanta
i crido a la por que sóc poeta i estic boig.