dilluns, 22 d’abril del 2019

D'eriçons i conills



“Vine a fer una birra”, m’escriu en Cris.
Són més de les deu dels vespre, duc
ja tres cerveses, tenc ganes de revisar
unes escenes o simplement estirar-me
al sofà i veure alguna pel·lícula (no com
la turca d’ahir vespre amb la que em vaig
quedar clapat); dic que sí (he abandonat
la negació i acceptaria un paper d’actor
en que hauria de menjar merda de ca
o ficar-me un consolador pel cul? o estic
per esculpir en or un bòtil de cervesa
per ballar despullat al seu voltant?)

És nit i pel camí de Tramuntana, obscuritat.
Condueixo com un covard que vol fugir
d’aquesta foscor que es percep eterna o
sóc un dels protagonistes de “Two-lane
Blacktop”. De sobte, enmig de la foscor,
entre els llums llargs del cotxe, se’m creua
un eriçó que esquivo quasi sense voler
i immediatament penso en el poema de Pablo
Cernuda “Como en los erizos” i penso en l’amor,
que és una merda patir fred (aquests dies
la temperatura ha descendit a buscar a Eurídice)
i uns metres més endavant em torno a topar
amb un altre eriçó que torno a esquivar com
un moix espantat i em dic que no pot ser coincidència,
que les coincidències no existeixen, i que si bé
l’amor fa mal, com si un grup de neonazis de dos
metres i d’espatlles com plaques tectòniques
t’apallissessin perquè has volgut enraonar
amb ells, la sang que raja de les ferides et diu
que estàs viu i encara que et dessagnis ha valgut
la pena. I malgrat haver alçat el puny al cel
en un vesprejar americà, i haver posat  a Déu
com a testimoni i jurar que mai més et tornaries
a enamorar, mentre la càmera s’allunya fins que no
ets més que una silueta, et dius que simplement
era el dolor el qui estava rallant.

I quan torno cap a casa, encara és nit i el camí
de Tramuntana, encara obscuritat. Els eriçons
no volen tornar a desafiar la sort a la carretera
(duc ara quatre cerveses) i s’inventen l’amor
en el sofriment de la intimitat. I els dubtes em
sotgen envoltant el cotxe, fantasmes que esgarrapen
la carrosseria per entrar-hi i devorar-me. Però
freno el cotxe en sec i els llenço contra l’obscuritat
perquè se m’ha creuat un conillet de pocs mesos.
He sentit un cop. Prego perquè no l’hagi atropellat.
Collons! que no l’hagi atropellat. I llavors, el veig.
El veig saltironejar buscant compartir el fred.
Em quedo uns minuts parat enmig de la carretera,
enmig de la nit, encara l’obscuritat. La vida és
fascinant; qui sap què pot passar.

Engego el cotxe en direcció a casa.
Falten un parell de cançons per escoltar
al reproductor “Are you swimming in her pool”
de Swan Lake.