dissabte, 11 de maig del 2019

Poema d'agraïment



Érem reis de cinquanta metres quadrats
i tot i així vau matar un xai i vau regalar
les seves entranyes. I quan vaig tenir edat
de regnar, els súbdits no em reconeixien.

El meu racó al palau de les nines era un angle
de 30 graus, resguardat del sol. Si em feia
el llit, se’m renyava. I quan vaig se capaç de fugir
de l’ombra, les meves mans no eres estisores.

Em vau dir que les mans havien de ser
de pianista, els braços de princesa, les cames
de serp. I quan escodrinyo l’horitzó, tot és
massa enfora, fins i tot l’amor.

Em vau mostrar fotografies de catedrals,
em vau servir plats de sabor ancestral,
em vau fer sentir cançons que eren nostres.
Tot estava construït, menys jo.

Vaig acceptar que no hi ha reis
però no he sabut dir mai que jo
no en sóc. Què sóc?

Sóc els errors de l’educació, les cendres
de l’amor, la debilitat de l’esforç, la malaltia
de les nits. L’idiota, de Dostoievski. Els inútils,
de Fellini. L’esfondrament de l’esperit humà.

Però hi ha dies en que algú em vol al seu costat
o que em somriu per un acudit que he explicat
o que m’agafa de bracet o que recolza el seu cap
a la meva espatlla o, simplement, m’enyora un poc.
No són gaires. En són suficients. Suficients per dir-me
que malgrat totes faltes, totes les incapacitats,
tots els dolors, sóc capaç cantar l’èpica d’aquest viatge