dimarts, 24 de setembre del 2019

Descansanat de l'èxit



Que tot artista, si vol assolir un determinat èxit,
s’ha de dedicar a la seva disciplina en cos i ànima,
dia i nit, cel i terra, a foc i aigua, i que açò implica necessàriament
períodes de paroxisme de la precarietat, em va dir
després del recital (més tard, després de vàries cerveses,
en Jordi em va dir que m’havia comportat com una estrella
del rock recitant sols un poema per després anar tot d’una
a fer cerveses;  ho pot semblar, però crec que és més
com em va dir el Miguel, que em veia una mica depressiu).

En més d’una ocasió he pensat deixar-ho tot per
dedicar les entranyes, el fetge, els budells, els glòbuls vermells
a escriure. Molts artistes ho han fet. Però estem rallant
de poesia i per petar-ho amb la poesia s’han de conjurar
i conjugar milions de factors: els astres, les constel·lacions,
la Història, la Cultura, escassesa de poetes, el pretèrit imperfecte,
una campanya de màrqueting brutal (el Senyor Ca és l’hòstia,
el millor poemari de l’any, un dels llibres que has de llegir abans de morir...)
També, el que implica quedar-se sense duros és descoratjador: quedar-se
 sense electricitat, vestir sempre la mateixa roba, vella, plena
de forats (bé, açò ja ho faig ara), no poder comprar llibres
(a més, ara s’hi ha afegit l’haver de comprar discos de vinil; em mor
per tenir tots els discos del Dan), passar fam, encara que això
no estaria del tot malament: he de perdre com a 18 quilos i diuen
que el dejuni alimenta l’esperit (tindria un esperit de l’hòstia).

Feina, feina, feina, feina...

I mira’m aquest diumenge capvespre, amb tantes coses
per fer: posar-me d’una puta vegada amb la revisió de la novel·la,
retornar al projecte “Avui” i d’altres, buscar una idea de poemari, practicar
guitarra si el que vull és provar amb la música, escriure qualque
cançó... i, no obstant, estic estirat al sofà, menjant patates fregides
ondulades, pipes amb poca sal, un Hagen Dasz de galeta (me l’acab tot),
fent una marató de Silicon Valley, sentint l’èxit allunyar-se més i més i més...

—Què vas fer ahir?— pregunta la Duquessa.
—No moure’m del sofà.
—Ben fet. De tant en tant, s’ha de descansar.