dissabte, 7 de setembre del 2019

A raó de veure The Young Pope o la pau relativa


Xino xano. In crescendo.
—No hem de córrer matarons— vaig dir a na Magdalena.
Vaig fins Ses Salines, de coix de coix,
i en arribar a Fornells, m’atur i faig tot el Passeig
Marítim caminant; tampoc és qüestió de quedar sense cames.
Hi ha aquest dematí tramuntana bona
(però avui, en ella, no m’hi cagaré),
el cel està ennivolat i el sol intenta apartar mates per
poder passar. La llista de música alternativa dels 90
reprodueix Kinky Afro dels Happy Mondays (encara que
és divendres) i jo em crec Jude Law en la pell del papa
Pius XIII, en l’extraordinari travelling d’apertura de The Young
Pope, de Paolo Sorrentino, en el que seguim el personatge,
pas decidit, mans a les espatlles, pits inflats, somriure altiu,
 a través d’una galeria de parets de vellut grana, en la que
anem deixant enrere llenços d’escenes religioses de diferents
èpoques i estils. No em mal interpretis. Fa segles dels segles
que no trepitj una església. No sóc religiós. Em declar, com a bon
cagat, agnòstic (de fet, crec que és l’opció més assenyada;
encara tot això serà ve i ja la tindrem). Tampoc és extrapolable
a la meva situació com a poeta: no competiré mai amb els
popes de la poesia (no ha estat mai la meva intenció),seré
sempre un poeta de segona o de tercera (a tercera és on més
es peguen coces), ofegant-me davall les ombres de la mar,
sent les ombres de la mar nostra (“No és divertit ser un pintor
maleït” va dir Maurice Utrillo, però, de vegades, si ets
capaç d’obrir els ulls davall de l’aigua, pots veure
els dits de Déu). No. Crec que simplement és la
mar, l’olor a la mar que penetra pels narius fins
 a l’arrel del queixal extremer que em balla. Ai!
Gumersindo, nostro. Com t’entenc ara quan deies
que volies ser enterrat de cara a la tramuntana,
vora aquesta arena groga, sota aquestes aigües
blaves. Tot molt polit, però m’estim més deixar la mort
per més endavant. O potser és que començ a estar
amb pau, amb la vida, amb el poble, amb la sucre, amb
el tabac, amb la gent (record que és setembre), amb ella
(fins i tot pens en tornar-la a seguir a instagram), amb jo.
Uf! Quin mal el puto queixal. Sembla que estigui ballant “El trencanous”.
 Joder! És impossible d’arrabassar. Hauré d’anar al fotut dentista
i em farà aparèixer estigmes i per culpa seva tornaré
a fumar... Hòstia puta! HÒSTIA HÒSTIA HÒSTIA
Ai! Amb lo bé que havia començat el dia