dijous, 7 de març del 2019

Renata



Un dels personatges de Formentera Lady,
de Jordi Cussà, és una talentosa pintora.
Com la majoria dels personatges de la novel·la,
l’artista es xuta fins els olis de la pintura
i, com la majoria dels personatges, aconsegueix
llevar-se. Desafortunadament, en deslliurar-se
de la droga, la seva obra se’n ressent
i sols pot produir còpies d’artistes famosos
o una obra exempta d’interès.

Jo no em xuto, ja ni la pilota (el futbol
és un trencacames). Ni tan sols unes caladetes
a un porret (bé, l’altre dia en vaig fer un parell
acompanyant a un escriptor local que em van
fer creure haver mossegat una poma enverinada
i  ja no tenc prínceps que em despertin amb els
llavis), Però sí que em vull extirpar el quitrà
negre, sabates de ciment que m’ancoraran
al fons de la badia de Fornells.

El meu cap és un partit de tennis, un debat
aferrissat entre els partidaris del si i els del no.
Que respiraré millor, que no m’ofegaré
en arribar al cim d’una costa, que deixaré
d’expulsar moc com un aspersor a la gespa,
que viuré més, diu el sí. Mentre que el negacionista
em fa pensar en l’escriptura. “No podràs escriure”
em diu el molt mamón. Estic a punt d’acabar
la novel·la i llavors ve un curro brutal de revisió.
Què faig si no puc escriure? Llenço aquests
anys a les escombraries? Aprenc a meditar?
I si després tot el que escric està ple de zens
i Dharmes i pranayames? No vaig poder
amb On the road ni amb la poesia de Keruac.

Vaig dir al Jaume que volia veure la peli
de Formentera Lady. Em va respondre que
la peli sols tenia en comú amb la novel·la de Cussà
la cançó dels King Crimson. Mai he pogut
amb els King Crimson. Crec que em faré soci
de Xupa Xups.